21 januari 2011

Rättvisa straff

Har just läst lite nyheter på nätet. *kors i taket*
Nyheter för Sydafrika... jag känner att jag börjar med det. Vad som händer i Sverige känns inte riktigt lika relevant för mej just nu. (dessutom berättar mamma o pappa om det händer nått utöver det vanliga...)

I alla fall så den nyhet som fångade mitt intresse var att en mördare blivit dömd nu... han har mördat 13 st tjejer, och fick en livstid i fängelse per mördad tjej. Bra där! Riktiga straff är avskräckande, tycker jag!
Dessutom fick han utöver det 208 år... i fall han skulle överleva 13 livstider, eller??
Bild från nyhets-sidan... Inne på rättegången.
I vilket fall som helst så tycker jag personligen att Sverige har en del att lära när det gäller att dela ut straff. Jag gissar att många tycker jag har heeeelt fel, men kom igen; har man mördat nån/våldtagit/misshandlat någon till döds eller liknande så har man väl förbrukat sin rätt att leva ett fritt liv??

1 kommentar:

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!