07 januari 2011

Dag #28 Det här saknar jag


Vad man saknar som utlandssvensk är så självklara saker som ens familj och vänner. Så klart!

Men jag saknar även svensk mat... inte så mycket nu som förr, men ibland skulle jag kunde betala dyra pengar för en kebabtallrik, falukorv, en skogaholms-macka med kaviar, ett kilo karamellkungen godis eller en flaska fun-light saft. För att ta några av de hundratals exempel jag skulle kunna rabbla upp. =)

Jag saknar även mina prylar. Vi flyttade hit med varsin resväska, alltså typ 27 kg var. Försök välja ut 27 kg från dina saker som du inte skulle vilja vara utan... det är inte lätt! I början saknade jag inte saker, men efter nästan 2,5 år utomlands, så börjar jag längta efter konstiga grejer, så som alla mina fina glas och tallrikar, min bakmaskin, våran popcornmaskin, karamellskålen jag ärvt av farmor, våran säng...

Jag kommer inte ens ihåg allt vi äger längre. När vi är i Sverige brukar jag packa upp nån kartong och gå igenom den... det är som julafton varje gång. Man kommer inte ens ihåg hälften av sakerna, men när man ser dem så vill man bara trycka ner det i resväskan och ta med det hit. =) Japp, jag är lite av en materialist! =)

Det här vi hade med oss från Sverige i somras... och då tyckte vi att vi inte hade köpt så mycket mat alls... =) -Sjukligt... jag vet!

3 kommentarer:

  1. Det där lilla har väl tagit slut redan eller ;)

    SvaraRadera
  2. Visst är det konstigt att man längtar mindre och mindre efter svensk mat. I början höll jag på att längta ihjäl mig.
    Och jag längtar också efter mina saker och att kunna gå in i en inrednings- eller klädaffär och tycka att nästan allting är snyggt.

    SvaraRadera
  3. Hahaha, tyvärr så är det mesta slut... lite finns kvar i skåpen, dessutom har vi fått lite påfyllning sen dess. =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!