03 maj 2010

Val i Sverige

Vad skulle jag göra utan alla mina kära blogg-vänner? Jag blir inte bara underhållen, jag får viktig info oxå! Som att kronprinsessan hade förlovat sig... ok, det var kanske inte viktigt.. men i alla fall intressant! =)

Nu är det en annan blogg-vän som har upplyst mej om att det är val i Sverige i år! Annars hade jag aaaaldrig fått veta det (Tack, Sabina!)... jo, kanske typ samma dag som man skulle rösta... och det hade ju varit försent för oss då. Och det är ju klart att jag vill rösta, även om jag inte bor i Sverige just nu, så vet man ju aldrig när man kommer tillbaka... dessutom är vi skrivna i Sverige, och lever alltså till viss del under deras lagar ändå. Dessutom kan man ju inte klaga sen när fel parti vann, om man inte röstat själv, och klaga vill man ju göra, right?

Men jäklar vad krångligt det verkar vara att rösta om man bor utomlands. Jag orkade knappt läsa alla info om hur man skulle bete sig (Tack igen, Sabina, för länken!). :/ Ett alternativ var att folkbokföra sig utomlands... skulle inte tro det... nästa sätt, tack. Man kunde oxå rösta via en ambassad... alltså i Kapstaden (180 mil enkel resa), eller Pretoria (ca 60 mil enkel)... nix, det funkar inte heller. =( Sista alternativet (om jag hann uppfatta det rätt när jag "skummade" texten) var att poströsta... vilket innebar en hel del bök, telefonsamtal och sånt. Dave är inte sugen på att göra sig besväret... men jag tänker absolut rösta, så då kan lika gärna Dave oxå göra det.

Bara ett problem kvarstår; vilka ska man rösta på?? Tur att det är många månader kvar, så man hinner bilda sig en någorlunda uppfattning... jag är liksom inte speciellt politiskt insatt, om man säger så... =)

See ya!/Lindah

5 kommentarer:

  1. Vi kan ha Valfest hemma hos oss! Så kom till Kapstaden!

    SvaraRadera
  2. Förresten det finns ju ett konsulat i Durban oxå. I alla fall enl. UD´s hemsida. Kan ni inte rösta där? Kolla länken http://www.regeringen.se/sb/d/5614/a/20856/l/sv/pd/5614

    SvaraRadera
  3. Hahaha... Valfest låter i ofs kul! =)
    Japp, det finns ett konsulat i Durban... men det är helt värdelöst... Jag var dit och hämtade mitt förnyade körkort förra året. Man kan tydlgen inte rösta där... =(
    Men tack ändå! =)

    SvaraRadera
  4. Eller kom och hälsa på oss och rösta i Pretoria!

    SvaraRadera
  5. =) Ja, man vet aldrig! Blir det Pretoria, så hör jag definitivt av mej! Men det lutar åt poströstning. =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!