13 maj 2010

Flyg för guds skull inte med dessa bolag!

Efter att ha hört om flygkraschen i Libyen (ingen har väl missat den??) det senaste dygnet... så har jag blivit ännu nojjigare när det gäller flygning. Jag var bara tvungen att leta upp lite listor och statistik på vilka bolag som var värst i antalet när det gäller dödliga krascher. (Jag kan "stå ut med" en krasch... så länge jag klarar mej!)

Bolag med flest krascher med dödsfall sedan 1970 (inom parentes årtal för senaste kraschen).

1. Aeroflot. 57 krascher (1995)

2. American airlines 12 krascher (2002)

3. Indian airlines 12 krascher (1999)

4. United airlines 11 krascher (2001)

5. China airlines 10 krascher (2002)

6. Turkish airlines 9 krascher (2003)

7. US air 9 krascher (2003)

8. Cubana 8 krascher (1999)

9. Garuda Indonesia 8 krascher (1997)

10. Philippine airlines 8 krascher (1994)

11. Air France 7 krascher (2000)

12. Egyptair 7 krascher (2002)

13. Korean airlines 7 krascher (1997)

14. PIA, Pakistan 7 krascher (1992)

15. Delta airlines 6 krascher (1997)

16. TAM, Brasilien 6 krascher (2001)

17. Vasp, Brasilien 6 krascher (1986)

Tyvärr har jag flygit med en del av dessa bolag... men aldrig mer! Därimot är det inget av bolagen som haft nån olycka de senaste 5 åren... måste kanske finnas nån mer statistik, alltså! Hmm... Dags att googla vidare!

/Lindah

4 kommentarer:

  1. Skrämmande att så många amerikanska bolag är med! Men mina upplevelser med dessa bolag är inte de bästa, är inte förvånad direkt.

    SvaraRadera
  2. SV: Haha ja det är supergott! Finns nog på IKEA om jag inte minns fel? :-) Usch.. ja har flugit med ngt egyptiskt bolag... men de va faktiskt väldigt fräscht.. inget sånt flygplan man direkt tänker sig kan störta... Helt chockad att inte Ryan Air e med på listan dock, haha..

    SvaraRadera
  3. Miriam; jag tyckte oxå det var lite oroväckande med så mga amerikanska bolag..!

    Fun & Fearless; Tyvärr så finns inte IKEA i Afrika... riktigt värdelöst!
    Faktum är att Ryan Air fanns med på listan över de flygbolag som INTE haft en dödlig krasch... go ryanair! =)

    SvaraRadera
  4. Oj då... Min flygrädsla vart ju inte så mkt bättre heller...=/ men en liten tröst kan va att när jag gick reseutbildningen så sa dom att dom amerikanska/stora bolagen hade lite "fler" krascher i statistiken... men då fårman tänka att dom e så pass stora o flyger mkt mkt mer o till många fler destinationer.
    Massa kramar=)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!