11 maj 2010

Gäst-inlägg!

Nu kommer gästinlägget från Christoffer Björkwall som jag lovat! Riktigt kul att läsa om andras erfarenheter av Sydafrika. Så läs och njut;

Vithajssafari i Gaansbaai

Jag heter Christoffer Björkwall och har fått möjligheten av Lindah att skriva ett gästinlägg om vithajssafari i Sydafrika.

Anledningen till att jag ville skriva om det var en av de största anledningarna till att jag ville åka till Sydafrika i första hand. Jag var i Sydafrika i två veckor i november 2009 och det var en av de bästa resorna jag gjort.

Min syn på vithajssafari innan jag åkte var att det skulle vara en adrenalinrush i klass med bungyjump eller liknande. Jag såg framför mig hur aggressiva 10-metersbestar (ja, jag har sett Hajen-filmerna för många gånger) attackerade burarna till vår stora förskräckelse.

Safarin var en fantastisk upplevelse, men inte av just den anledningen, och kanske på ett sätt som är mer angenämt för de flesta personer.

Vi åkte i en relativt stor grupp och fick tidigt vända tillbaka på grund av hårt väder. Detta visade sig dock bara vara tur eftersom vi blev uppgraderade till en större båt. Utfärden i mycket kraftig motvind över tremetersvågor i vad som var närmast orkanvind mot ansiktet var en riktigt, riktigt kul upplevelse och jag var nog inte ensam om att tycka det – trots att vi blev lite blöta.

När vi kom fram till platsen började guiderna med att hälla fiskrens och blod i vattnet för att locka dit hajarna. De lät inte vänta på sig. Endast några minuter senare dök de första hajarna upp och vi dök ner i buren som var nedsänkt vid sidan av båten.

Man har våtdräkt och cyklop på sig men inte snorkel (eller tuber) då man helt enkelt bara går upp till ytan för att ta mer luft. När hajen passerar förbi går man ned med huvudet under ytan och spanar.

Guiderna lockar till sig hajarna med en bit tonfisk på ett snöre som de leder framför buren så att de ska komma så nära som möjligt.

Det jag inte räknat med var att hajarna var relativt lugna. Vissa sprätte till och visade tänderna men generellt sett så var det mer en maffig naturupplevelse som passar alla utom de allra räddaste...och hajarna var närmare 3-4 meter än 10...

Detta var en otroligt cool upplevelse som jag varmt rekommenderar. Ni kan läsa mer om hur man gör för att dyka med vithajar på min reseguide. http://www.mittsydafrika.se/

Tack Christoffer! Vill ni läsa mer om vad som finns att göra i Sydafrika, så ta en titt på Christoffers reseguide; http://www.mittsydafrika.se/. Christoffer bloggar även på; http://www.uppdig.nu/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!