14 maj 2010

Fredags pyssel

Idag har jag hunnit med en hel del... för att vara mej, alltså. Jag har varit och handlat mat på två olika butiker (allt som jag skulle ha fanns inte på den första), jag har städat hela huset och dessutom har jag varit och fyllt på vårat internet. Vi har mobilt internet och fyller på det så som ni fyller på ett refill-kort i Sverige. Sämsta med det är att man kan inte fylla på det via internet... utan man måste ta sig till en butik. *suck o stön*

Dessutom är internet här i Sydafrika är snordyrt! Jag betalar nästan 400 kr för 2G...! 2G!! Det räcker ungefär en månad för oss två. Vilket innebär att vi faktiskt gör av med nästan ingenting alls, inte jämfört med vad vi gjorde av med i Sverige i alla fall. Ni i Sverige vet säkert inte ens hur mycket Mb och G ni gör av med på en månad... men jag gissar att de flesta gör av med typ 2G på en eller ett par timmar eller nått åt det hållet (en film är ju ca 4G)...

När jag berättade för killen i butiken att jag ville köpa 2G så såg han lite chockad ut (ny kille i butiken, våran "vanliga" är van vid att vi köper så pass "mycket"), och han frågade om jag visste att det bara räcker juni ut, sen försvinner de Mb man har kvar... Hahaha... jag skulle bli överlycklig om det räckte så länge! =)

Summan av det hela är; Att internet är riktigt, riktigt dyrt (och ganska långsamt). Folk använder ca 500Mb/månad... allt utöver det anses som sjukligt mycket. Vi är typ de bästa kunderna Vodacom har i Durban... =)

Nä, nu har jag inte råd att sitta här och surfa bort dyrbara Mb... Dags för fredagsmys, med tacos, svenska chips och dip och svenskt godis! Åååå, vad GOTT det ska bli!! Trevlig helg till er alla!

/Lindah

6 kommentarer:

  1. Hej! Iaf EN sak är bättre här i Namibia…vi har fritt internet mellan 1-5 på natten!! Ja, det är sant, faktiskt. Det största mobiltele-bolaget här, mtc, har se’n typ ett år se’n infört att man kan använda i-net helt gratis på nätterna. Får se hur länge det varar men under tiden är det bara att ta för sej!! Ha det så bra där nere i Cape; det är kul att titta in på din blogg emellanåt!
    Hobie i Okahandja, Namibia hobie_clark@yahoo.com

    SvaraRadera
  2. Eeeeh, Durban skulle det ju va’… Sorry!!

    SvaraRadera
  3. hahaha oj din stackare!
    här sitter man och klagar på sitt eget bredband som man tycker är för dyrt liksom :p

    SvaraRadera
  4. rolig läsning... (men ändå inte...)

    SvaraRadera
  5. Hobie; Vad sjysst med gratis internet på nätterna... då kan man ju passa på att ladda ner hur mycket som helst då ju! *avis*
    Vad gör du i Namibia? *nyfiken*

    SvaraRadera
  6. Hej! Jo, det kan man ju göra…om man vet de rätta ställena att ladda hem/ner från. Tips, kanske? Min fru, som jag är gift med se’n julda’n 2005 är namibiska, och eftersom hon var mer “stadgad” på ett ställe så var det naturligt att jag lämnade Europa än att hon skulle lämna allt i Afrika. Jag är väl i vissa mått en “lyxman”, jobbar emellanåt men inte stadigt, medans hon ar fast anställd inom skolväsendet här i Namibia. Om du vet var Windhoek är så finns vi 7 mil norr om den sta’n, i samhället Okahandja. Durban har jag aldrig varit i, däremot bor min frus syrra i Witrivier (White River) nära Nelspruit, så vi tog oss en tur dit ner sent ifjol och början av detta året. Var jättefint!! hobie_clark@yahoo.com

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!