24 maj 2010

Sydafrika, -ett land fullt med mördare??

Ok, Dave fortsätter att plåga mej med nyheterna (CNN) som "bakgrunds-ljud"... Men för nån kväll sedan så kom det faktiskt en nyhet som intresserar mej! Det var om kriminaliteten i Sydafrika... och speciellt nu inför fotbolls VM, som snart drar igång här.

De pratade om en massa olika statistik... bl.a att det dödas runt 50 pers om dagen i Sydafrika... Sen fick jag höra av mamma och pappa att det tydligen skrivits en hel del i Sverige, om precis samma sak.

Jag måste säga att det stör mej en aning (ok, rätt mycket) att folk tjatar om att Sydafrika är så farligt... Vi lever ungefär som vi gjorde i Sverige... Vi använder "sunt förnuft" och tänker på i vilka områden vi väljer att röra oss i när det är mörkt. Easy! En sak som man ska ha klart för sig är att statistiken de uppvisar är för hela landet... skulle man räkna bort kåkstäderna, så skulle den sjunka drastiskt.

Misstolka mej inte; det är fruktansvärt att det sker så mycket mord, våldtäkter osv. Sen spelar det ingen roll om det är i kåkstäderna eller vart det är. Det ska givetvis bekämpas och det är så klart inte alls acceptabelt!

MEN... just i det här fallet så vill media få det att låta som att det är en fara att åka som turist till Sydafrika. Och det är det INTE! Som turist vistas man så klart inte i kåkstäderna, och därför är risken att bli mördad inte speciellt stor. Inte större än vad det är i Stockholm eller London eller någon annan storstad i alla fall. Snarare mindre skulle jag vilja påstå... jag har aldrig sett så mycket poliser som jag sett här.

Så alla ni som tror att Sydafrika är farligt, kriminellt och hemskt... köp dej en biljett hit och bli glatt överraskad! =) Jag kan garantera en fantastisk semester, med hjälpsamma och trevliga människor omkring dej. Garantera, alltså! =)

/Lindah

5 kommentarer:

  1. Du har såååå RÄTT! Jag blir så irriterad på alla som frågar om det inte är farligt att bo här. Och det är det ju inte! Inte farligare än att bo i Täby. Där sköts ju två personer förra veckan tex.
    Och som sagt var poliser finns i MASSOR och dom syns. Och vaktbolaget kommer på TRE (!!!!) minuter om larmet i vårt hus går. I Täby hann jag hem från jobbet och ringa och säga att det var falskalarm innan Securitas ens hörde av sig. Alltså på drygt 20 minuter!
    Nej, rädd för att åka till Sydafrika ska man INTE vara!

    SvaraRadera
  2. Ännu ett inlägg. Visst kan man känna sig säker när man vet vilka områden man ska undvika, låser bilen, lämnar aldrig Elle oövervakad, åker aldrig in till Sunnyside i Pretoria efter mörkrets inbrott eller åker tryggt i sin stora SUV och bor i estate etc. Det finns en orsak till att sjukhusen i Jo-burg är mycket duktiga att ta hand om allvarliga kniv- och skottskador. Det är nog stor skillnad på olika delar av landet. Det är säkert lugnare i Cape eller Durban än Gauteng, det trots allt ca 20 miljoner människor här och det finns mycket pengar här vilket drar till sig kriminalitet. De sydafrikaner vi umgås med pratar dagligen om säkerhet och hur de skyddar sig på olika sätt. Många av Fredriks kollegor har tappat framtidstron och är trötta på att vara rädda. Rädsla och en beredskap att slåss för sitt är en gemensam nämnare för många sydafrikaner.

    Linda, du har rätt när du säger att speglingen av Sydafrika i europeiska medier är ensidig men att samtidigt säga att det inte är farligare här än hemma är jag inte benägen att hålla med. Jag skulle aldrig promenera en kväll ensam i Sunnyside eller i någon inre stadsdel i Jo-burg en kväll. Jag har promenerat mången kväll hem till Gärdet efter en krogrunda på Söder. Eller åkt tunnelbana eller buss och känt mig helt säker. Vi bor mitt i Stockholm och det är en liten stad jämfört med Jo-burg.

    Men jag håller med - man ska inte vara rädd för att åka till Sydafrika, tvärtom försöka uppleva så mycket som möjligt. Bara vara på sin vakt och använda sitt sunda förnuft. Det är ett underbart land och vi stortrivs.

    SvaraRadera
  3. Jennie; Jag grundar mina åsikter på hur jag upplever Durban. Här har jag en lugnare och tryggare känsla än jag någonsin skulle ha i Stockholm. Ingen jag vet har råkat ut för något här, men i Sverige känner jag många som blivit rånade och misshandlade (i lilla Uppsala av alla ställen!)Förstår att du kanske ser landet annorlunda, som bor i Pretoria. Men här upplever jag inte det så, och tydligen har Gabriella (se ovan) i Kapstaden samma uppfattning om Cape, som jag har om Durban.
    Man kanske ska hålla sig borta från Jo´burg helt enkelt?? =)
    Tack för inlägget! =)

    SvaraRadera
  4. Men varför stör det er att det rapporteras att kriminaliteten är hög i Sydafrika? Jag tycker inte att man kan utesluta kåkstäderna....de är lika mycket en del av sydafrika, som de mer välbergade områdena. Så är det ju i alla länder....det finns ytterområden med högre kriminalitet inkl Sverige.

    Problemet med Sydafrika och många andra länder, är att korruprionen är otroligt omfattande. Har du pengar så har du det bra...ja då kommer vakterna på 3 röda. Men bor du i kåkstäderna så lever du i en laglös värld. Där kan det kvitta om poliser finns i mängder...där är det pengar styr vem polisen ska hjälpa och vad polisen ska se eller inte se.

    En dokumentär värd att titta på. Då om inte förr så vet man att man är lyckligt lottad när man sett den.

    Louis Theroux Law and Disorder in Johannesburg

    SvaraRadera
  5. Du har missuppfattat. Det stör ingen att det rapporteras om hög kriminalitet i SA. Det stör oss att de vinklar statistiken, så att det verkar som att det är farligt att åka till SA som turist.
    Läs inlägget igen.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!