25 maj 2010

Vad jag gillar...

... när ett inlägg leder till diskussioner och kommentarer! Härligt med folk som har åsikter och gillar att dela med sig av dem! =)

Inlägget jag syftar på är givetvis det om kriminaliteten i Sydafrika.
Jennie som bor i Pretoria, håller inte riktigt med om att det känns lika tryggt där som i tex Stockholm. Själv har jag inte varit i Pretoria, så jag har ingen åsikt om just den staden. Men vi har varit ett par gånger i Johannesburg (som ligger väldigt nära Pretoria). Johannesburg är verkligen ingen stad jag skulle vilja bo i, och jag kan nog hålla med Jennie om att den staden nog inte är lika trygg som tex Durban. Men jag står fast vid att har man "common sence", så klarar man sig bra.

Många jämför att de kan gå fritt i storstäder i Sverige, men inte här i SA.
Lite fel att jämför så kan jag tycka. Dels är storstäderna i Sverige ingenting i jämförelse med storstäderna här...i folk-antal, alltså. Mer folk, mer kriminalitet, right? Men räknar man procentuellt mot antalet invånare, så kanske det inte skiljer så mycket..?
Dessutom tror jag inte många skulle välja att gå i många delar av Stockholm en sen kväll, själv, heller.
Jag skulle tex kunna gå i området vi bor i utan större problem, men givetvis inte i vissa andra områden av staden.
Min poäng; ska man jämföra så ska man jämföra lika typ av stadsdelar.

Tänkvärt; en killkompis till oss blev nedslagen och rånad i Uppsala förra året... Han gick själv, men i ett "bra område" i Uppsala, så man kan aldrig vara helt trygg, eller säker på att inget kommer hända. Inte ens i trygga Sverige.

Poängen med mitt förra inlägg var att det är inte farligt att åka som turist till Sydafrika! Och att statistiken faktiskt är missvisande för turister. Större delen av de brott som görs, sker i kåkstäderna, och där vistas man inte som turist. Media vill få det vinklat till att det är farligt att vara turist i Sydafrika, och att man mer eller mindre får räkna med att bli mördad, våldtagen och rånad om man åker hit.
Jag har kontakt med många svenskar som bor i SA, och alla verkar vara överrens om att som turist behöver man inte vara mera rädd här än i någon annan storstad världen över.
Jag tycker media borde intervjua personer som bor i landet, för att få en mer klar och rättvis blid av läget.
Det är min åsikt! =)

/Lindah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!