01 juni 2010

Vad äter jag?

Jag har fått förfrågan om vad jag äter, eftersom jag följer LCHF-metoden. Och tyckte det var värt ett inlägg...

LCHF innebär att jag äter i princip inga kolhydrater... varken snabba eller långsamma. Så alltså inget bröd, ris, pasta, mjöl, frukt, flingor, socker, potatis, majs, havregryn, godis, chips, kakor osv, osv. Listan kan göras lång, men de vanligaste är de jag just skrev.

Men därimot äter jag kött, fågel, fisk, skaldjur, grädde, fetaost, alla olika ostar (inga med låg fetthalt), fet yoghurt (grekisk), grönsaker, broccoli, blomkål, nötter, mörk choklad (minst 75%) creme fraiche osv.

Att äta enligt LCHF är inte en diet, utan en livsstil. Där för har jag valt att lägga upp det på ett sätt som funkar för mej, även om det innebär lite "fusk" och en långsammare viktnedgång. Jag har t.ex valt att ha en "fridag" på lördagar, då jag äter det jag känner för, vare sig det är kolhydrater eller ej. Och jag äter även frukt varje dag. Jag har inte tänkt att äta enligt LCHF en viss tid, utan det är något jag har tänkt att följa så länge som jag tycker att jag mår bra av det. Och bra mår jag! Vikten går stadigt nedåt, och det utan att jag tycker att jag gör speciellt mycket avkall på nått. Svårast att "ge upp" för mej var bröd... men nu bakar jag ett eget bröd, utan mjöl, som jag gillar och som funkar för mej. I Sverige finns det numera Low Carb-bröd att köpa i vanliga matbutiker, så för er i Sverige är det enklare på den fronten!

Visst är detta en lite kontroversiell metod... och jag som varit fett-fobiker förut hade lite problem i början. Men så snart vikten började dala, så var jag omvänd. =) Och det finns många andra hälsovinster i och med en LCHF-kost... googla på det så kommer det upp en massa info! Så jag kan verkligen rekommendera andra att testa denna metod... gillar man den inte så är det ju bara att sluta. =) Lycka till!

/Lindah

1 kommentar:

  1. Hej! Hittade hit genom bloggtoppen. Härlig blogg! Kul att läsa om din erfarenhet angående LCHF är nämligen också sugen på att börja=)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!