23 juni 2010

Jobbigt värre

Jag blir tokig på alla nya koder, säkra betalsätt över nätet osv. Det här "Verified by Visa" som alla kör med nu gör mej gaaaalen!!
Jag har tydligen inte handlat på så många sidor som är uppkopplade till det systemet (eller vad det är), men jag har anslutit mitt visa-kort till det... tror jag var tvungen, annars skulle det inte funka att köpa via nätet med det.
Men sen har jag inte märkt av det på något vis... tills idag.

Jag skulle betala en grej på nätet, och företaget var tydligen uppkopplat till "Verified by Visa". Lovely, tänkte jag... då är det garanterat säkert och bra.
Säkert är det nog... men bra..??
Problemet är att jag minns inte mitt lösenord.
Jag testade tre olika, sen blev det spärrat, och jag fick ett meddelande att jag måste ansöka om nytt på internetbanken.
Suck och stön... Men jag loggade in och tänkte att det fixar sig väl snabbt. Så bra med internet, när man kan göra allt själv, hemifrån

Tyvärr hittade jag inte ens vart jag skulle ansöka!
Jag hittade dock info om det. Där stod det oxå att man måste lämna sin hälsningfras (som man tydligen bestämde när man anslöt sig).
Ok.
Jag minns ingen hälsningsfras... Och eftersom jag vet att jag brukar vara "väldigt kreativ" i sånna situationer... med hopp om att jag aldrig kommer behöva koden/frasen/lösenordet igen... så finns det ingen chans i världen att jag kommer kunna komma på den genom att chansa. Det kan liksom vara precis vad som helst!
Typ namnet på en tecknad katt jag gillade när jag var liten, ihop med en sifferkombination som är en mix av Daves personnummer och mitt första telefonnummer.. ja, jag sa ju det; det kan vara vad som helst!

Nu hoppas jag att våran "bank-gubbe" kan lösa det här snabbt och smidigt, så att jag kan shoppa vidare!

/Lindah

1 kommentar:

  1. Hahaha! Samma sak hände mig. Valde också nåt "smart" lösenord och höll på att spärra allt. Men jag tog en paus och verkligen TÄNKTE efter, så kom jag på lösenordet. Dryygt! Vad gör man inte för säkerheten....!

    Glad midsommar på ER!! Kramar från oss

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!