09 juni 2010

Skillnader mellan Sydafrika och Sverige, del 4.

En annan mathandligs-grej som skiljer länderna åt, är att i Sydafrika packar du inte din egen matkasse. Nix, utan det står personal och gör det åt dej. Och oftast är de väldigt noga och delar upp fryssaker för sig och så... Väldigt bekvämt och himla skönt att slippa göra det själv. Speciellt när jag är och handlar ensam, och handlar väldigt mycket.

Sånt stressade alltid upp mej i Sverige... man vill ju liksom inte "stoppa upp kön" pga att man är seg på att packa.

En lite lustig grej här, är att de ofta kollar noga vad du har handlat för prylar. Och inte är de ett dugg diskreta heller... De vänder och vrider på saker, läser etiketter osv. Och inte sällan får man en fråga "vad gör du med den här ingrediensen?", eller; "Å, har du katt?" Hahaha... Som sagt lite lustigt, men man vänjer sig. Och jag måste säga att det här med att de packar åt en är en av de bästa sakerna med att handla här, och något som Sverige definitivt borde ta efter! Tänk vad med arbetslösa människor som skulle få jobb!

Dessutom behöver man heller inte dra vagnen fram till bilen själv, eller packa in i bakluckan, om man inte vill det. Det finns alltid nån hjälpsam som ställer upp, i utbyte mot några kronor. Soft! =)

/Lindah

Så här ser det numera ut i våran ena matbutik... VM-lagens flaggor överallt!


Dave och jag står och väntar på att tanten till höger om oss ska packa våra kassar. Vårat enda "besvär" är att betala. =)

5 kommentarer:

  1. Javisst vore det bekvämt att få kassarna packade här hemma också. I USA, där min pojvän bor, packar de åt en. Men i världens sämsta påsar och dessutom har man ju hur många som helst med sig hem, för det kan ligga en eller två grejer i en påse och sen tar de en ny. Så när man kommer hem ser det ju ut som man har handlat halva affären.

    Ha det gott.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag tycker att det är så ganska ofta utomlands, också i östeuropa. Men när man bara är på semester hinner man inte vänja sig... Jag brukar också glömma att man mste väga sina grönsaker själv. Och sen kommer man till kassan och får skämmas
    ;)

    SvaraRadera
  3. Jag känner verkligen igen det där, i början fattade ja inte vad de höll på med, haha, men fett soft var det iallafall! Så himla kul att du bor i SA, det hade jag också verkligen velat göra. Blev kär i landet redan första dagen! Jag var också i durban i ca fem dagar, jag gillade det! :) Mitt misson var att äta indisk mat, då alla jag träffade sa att det måste man göra där!

    Exakt vad gör du i SA? :)

    /dina

    dish0003@student.umu.se

    SvaraRadera
  4. Freedomtravel: hahaha... ja, det kan bli lite jobbigt om man glömmer väga grönsakerna. Men här i Sydafrika är det ingen stress... så glömmer man är det inga problem. Nån springer iväg o fixar det bara. =) Dessutom behöver man inte väga själv här, man lämnar det bara till en person som gör det åt en (fast vid grönsakerna såklart).

    SvaraRadera
  5. Dina; Jag gör faktiskt ingenting i SA. Leker lyxhustru, helt enkelt. =) Min sambo utbildar sig till pilot här, och jag har det bara bra! Lönerna är rätt dåliga, så det är inte värt för mej att jobba... inte på de jobb jag kan få i a.f.
    Kul att du gillar SA! Visst är det ett fantastiskt fint land!! =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!