04 juni 2010

Skillnader mellan Sydafrika och Sverige, del 2

En av de största skillnaderna är såklart att man kör bil på "fel" sida, alltså det är vänstertrafik här. Och bilarna är högerstyrda.

Jag tyckte inte det var speciellt svårt, inte ens i början. Jag har kört ganska mycket vänstertrafik i o m att jag varit au-pair i England två gånger. Men visst hände det ibland att man fick en "blackout" och inte kunde komma på vilken sidan man skulle köra ut på..! Det är en riktigt läskig känsla!

Och ibland när man blev stressad, så famlade man efter växelspaken i dörren (alltså på fel sida...). Men man vänjer sig snabbt. Och när vi var i Sverige i julas, så tyckte man istället att det var konstigt att köra på höger sida, och ha ratten på vänster sida... Men även där kom man in i gamla vanor snabbt, även om jag tror att mamma var lite nervös första gången hon åkte med mej. Hahaha! =)

/Lindah

2 kommentarer:

  1. Hej Lindah
    Har läst lite på din blogg då jag är nyfiken på just Sydafrika. Kul och intressant läsning, ni verkar ha det gott! Jag, min sambo och dotter funderar på att åka dit i höst och vara där några månader. Efter noggranna kalkyleringar har vi kommit fram till att vi har ca 20000 kr/månad att röra oss med, efter att allt är betalt i Sverige. Jag undrar om du tror att det räcker? Om du vill och orkar får du gärna komma med olika tips och råd, du borde ju ha stenkoll nu. Tacksam för svar!
    Mvh Linda

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Å, vad kul att ni funderar på Sydafrika! =) Givetvis hjälper jag gärna till och ger råd och tips! Tänkte maila dej, för det är ganska mycket. =)
    Maila din mail-adress till mej! lindah_n@hotmail.com

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!