21 juli 2009

Jag... -en hälsosam nykterist?

Dave håller på att pluggar "Human Performance" just nu... ett ämne om bl.a människokroppen, sjukdomar osv. Där läste han att det var normalt (ej skadligt) för en tjej att dricka upp till 21 st cider/öl i veckan..! I VECKAN!
????????
"Kan det vara möjligt? tänkte vi. Det är ju nästan en platta öl...!"
En tanke som genast slog oss var att han faktiskt läser "Human Performance" för Sydafrika... kanske är det andra mått i Sverige..? Det MÅSTE vara andra mått i Sverige... strikta Sverige, liksom...
Så efter lite efterforskningar på nätet inser vi att Sverige ligger på ungefär samma antal drinkar i veckan... Det är tydligen heeeelt okej att dricka 1/2 flaska vin OM DAGEN!
Jag vet inte vad jag hade för uppfattningar, men jag trodde faktiskt att måtten för vad som anses vara normal konsumtion skulle vara betydligt lägre!
Vilket snabbt får mej att inse att jag är praktiskt taget nykterist! Alltid trevligt att känna sig lite extra hälsosam... =)
Så skål på er som sitter med sin öppnade flaska vin, och undrar om det verkligen är normalt att dricka på en tisdagskväll... du anses förmodligen ha normalare alkoholvanor än vad jag någonsin kommer att ha... så; grattis till er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!