17 september 2010

Svenskar i Durban?

Kom på att jag fick en fråga för några veckor sen, som löd; "finns det mycket svenskar i Durban?"
Jag tänkte redan då att jag skulle skriva ett inlägg som svar, men i och med flytt osv så har jag glömt bort. Men nu kommer svaret! =)

Det finns inte så jättemycket svenskar i Durban. Men de som finns hittar oftast varann ganska snabbt. Och det är fler än vad jag hade väntat mej när vi flyttade hit.
På Dave´s skola finns det för tillfället en svensk till. Och det kommer en ny snart (Pascal, med sin flickvän Josefine). När vi flyttade hit fanns det ytterligare en, men han har flyttat tillbaka till Sverige nu. Det har oxå varit hit några svenskar som kommer för några veckor för att förnya sina cert som håller på att går ut. (Sånna som har tagit utbildningen här förut, och sen inte börjat jobba som pilot). Sen finns det oxå en svensk kille som jobbar som helikopter-pilot här i Durban, och jagar biltjuvar. =)

Utöver de på Dave´s skola, som jag anser är mer Dave´s kompisar, så har även jag en grupp svenska vänner.
Framförallt är det Maria som jag umgås mest med, och som jag nämner lite då och då här på bloggen. Men det finns ytterligare 4 stycken svenska tjejer i olika åldrar som jag träffar ibland och har kontakt med. Sen är det en svensk familj i Kapstaden-området och en i Pretoria som jag har kontakt med via bloggen (de bloggar oxå).

Det är väl i princip de som jag känner... inte så många men ändå ett litet gäng. (Sen vet jag att det finns minst en svensk tjej till, som jag ännu inte har träffat.)
Det känns tryggt att ha lite svenskar man känner, som man kan vända sig till om det är nått. Svenskar utomlands blir lite som ens "extra familj" eller "skyddsnät" i det landet man är i. Det har varit ganska viktigt för min känsla av trygghet att de finns här... Dessutom kan man aldrig känna för mycket folk! =)

/Lindah

5 kommentarer:

  1. Hej Lindah!

    I Johannesburg/Pretoria området finns det en mängd svenskar... På Luciafesten förra året var vi 150 stycken och dåå vet jag att en hel del inte var där...

    SvaraRadera
  2. Jag håller med dig, Linda, det är jätte skönt att ha ett svenskt nätverk! Och det är inte alltid så lätt att lära känna sydafrikaner. Här i Pretoria/Johannesburg är det rätt mycket svenskar, eftersom flera stora svenska företag har kontor här. Jag tycker att det är jätte kul att vi har fått kontakt via bloggandet, och ser fram emot att ses till Nyår!

    SvaraRadera
  3. Vet precis hur det känns, har bott i Nya Zeeland några år tidigare i livet. Jag vet inte om du saknar svenska saker men om du gör det så gå gärna in och kolla i min webshop där jag säljer svenska saker främst riktat mot utlandssvenskar
    www.scandinavianstuff.com

    SvaraRadera
  4. Hej igen

    I am part-Swedish part-British in my 30s and grew up mostly in Durban. I am in Stockholm (again) now though.

    There are a fair number of Swedes in Durban. Mostly a little older now and of the generation born in the 1940 or so, who moved to the country in the 1960s and 1970s. I had three 'Swedish' kids in my school class alone when I was younger. The Consulate used to be a busy place on Musgrave Rd and kept everyone up to date with one another, but it had less and less to do and has (so far as I know) since moved and then finally closed down, with Pretoria sorting out everything.

    But there is also a good stream of those who come on contracts and to study for a year or two at a time. We used to try and arrange a Swedish Chistmas party on the 24th each year and could usually get together about 20 or 30 people of the same age. Theresa K, who left Lindesberg for Durban about 15 years ago, often hosts. She is well known in Durban on the theatre and music scene and works in advertising. She is quite mad and well loved. She tends to be a magnet for younger Swedes in KZN - so look her up or let me know if you would like her phone number :)

    Nic

    SvaraRadera
  5. Would love to get her phone number or e-mail address! Haven´t met anyone who has talked about a Theresa.
    Please e-mail me, if you don´t want to write it on my blog.
    lindah_n@hotmail.com
    Thanx!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!