16 september 2010

Kontraster

I tisdags när Bongi (vår maid) var här, så gav jag henne en kasse med lite kläder som jag inte använder längre, och en väska.
Hon blev överlycklig!! Hoppade upp och ner och tyckte att det var som att hon fyllde år, och tackade i typ 10 minuter.
Idag när hon kom så tackade hon igen.

Man får sig verkligen en tankeställare då... För innerst inne vet jag ju att hon bor i en kåkstad och har ett fruktansvärt hårt liv. Men man vill liksom inte riktigt tro att det är så. Man vill gärna tro att hon bor i ett hus och har el och vatten och i alla fall helt okej möbler... Kanske för att man själv inte ska få dåligt samvetet över att man klär om sofforna för att man inte gillar tyget??
Man vill inte riktigt tro att det bor folk i de skjul man ibland åker förbi... SÅ hemskt ser det ut att vara!
Så mitt nya "projekt" blir att försöka hjälpa Bongi och hennes familj... med det man kan. För ärligt talat; mitt samvete pallar inte att ha henne här och städa vårt hus, utan att man ens försöker hjälpa henne!

-Ingen kan göra allt, men alla kan göra nått!
Bilderna är lånade från google, och är från en kåkstad i Durban, och en från Soweto (utanför Jo´burg)

/Lindah

2 kommentarer:

  1. Känner igen känslan Lindah!
    Men som sagt var att hjälpa med det lilla är inte heller fel. Vi har gett vår maid Eunice MASSOR. Hon har fått kläder, vår gamla gasspis inkl. jätte tub med gas, gamla heltäckningsmattan från Julius rum och massor med andra saker som vi rensade ut när containern kom tex. Sedan hjälper vi ju till genom att hon får jobba hos oss. Några i Sverige har kallat mig Anna Anka men då har jag gått till attack!
    Vi har maid och vi tar in folk för alla möjliga saker som vi inte skulle gjort i Sverige. Men här hjälper vi ju faktiskt till på ett helt annat sätt. Genom att ge dom arbete! Och därmed mat på bordet.
    Men dåligt samvete ska vi inte ha tycker jag.
    Har du varit på besök i någon kåkstad? Här finns det guidade turer av olika slag. Bla. i den kåkstaden Eunice bor i. Vi har inte gjort det ännu men vi ska helt klart. Framförallt ska vi ta med oss 14-åringen. Är bra att få lite perspektiv.

    Ha det!

    SvaraRadera
  2. Fin tanke och bra initiativ! Man kan ju aldrig hjälpa alla, det är omöjligt. Men om alla hjälpte någon skulle vi nog få en bättre värld!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!