31 oktober 2009

Vad är svenskt?


Som "utlandssvensk", som vi ju faktisk är just nu, så får man lite då och då frågan om vad som kommer från Sverige. Vilken mat är typisk svensk? Vilka kändisar är svenskar? Vilka uppfinningar kommer från Sverige?
Visst, de flesta drar nog till med kändisar som ABBA, Björn Borg, Ingmar Bergman, Stellan Skarsgård, Astrid Lindgren, Dolph Lundgren, Greta Garbo, Carl von Linné, Alfred Nobel, Peter Stormare, Victoria Silvstedt, Roxette, Ingvar Kamprad (men här finns inte Ikea, så han nämns nog inte i Afrika)... för att nämna några.
 
I matväg tror jag köttbullar ligger oss alla varmt om hjärtat... själv brukar jag dra till med blodpudding (mycket för att försöka chocka folk), det är även kul att förklara att vi äter rå fisk fast inte alls som sushi (sill), vissa kanske gör en målade beskrivning av smörgåstårta (och försöker få folk att säga det med rätt uttal...). Vi har ju även pytt-i-panna, kåldolmar, kaviar, leverpastej och filmjölk (det är typ som "blaskig" yoghurt... hahaha... vem skulle bli sugen på att testa det efter den beskrivningen??)
Dave som snusar brukar visa (och bjuda på) snus...
 
Men vilka uppfinningar är svenska??
Jag har letat upp en del, och gissa om jag blev förvånad... det var en del som jag visste, men mycket hade jag ingen aaaaaning om.
Vad sägs om; blixtlåset, tetra-pak, tändstickan, skiftnyckel, kullager, blåslampan, celsius-termomentern, kylskåpet, dynamit, pacemaker, rörtång, gaffelpärm, lättbetong, hjärt-lung maskinen... vilka smartisar vi svenskar är!
Japp, jag tar absolut åt mej lite av äran av alla smarta svenskar... det ligger väl i generna eller nått?? Right? =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!