04 augusti 2009

1-års dag!!

Nu har vi bott här i 1 år! Grattis till oss på 1-årsdagen. =)
Vilket år vi har haft... Ett av de år som gått absolut snabbast, och jag måste nog säga att det har varit det bästa året i mitt liv hittills.
Klimatet har så klart en stor del i det! Jag kan inte sluta tjata om hur BRA klimat det är här! Innan vi kom hit var vi faktiskt lite oroliga att vi skulle sakna årstider och att man skulle lessna på solen (jag vet; befängda tanke!). Men det är årstider här också, bara inte lika drastiska som i Sverige... Och lessna på solen; vem försöker jag lura? Vi ääääälskar solen!! =)
Jag vet inte hur jag ska kunna lämna det här fantastiska klimatet och byta land till (eventuellt) nått sämre..?

Jag vet att det låter konstigt, men vi har inte haft nån hemlängtan alls sen kom hit. Men det får inte misstolkas och tro att vi är kallhjärtade egoister som inte saknar våra familjer och vänner... för det är klart att man gör det lite då och då.
Men vi har varit otroligt bortskämda med alla besök vi har haft av släkt och vänner, så det har gått bättre än förväntat. Dessutom har vi så klart tät kontakt via Skype. =)
Men vi trivs faktiskt oerhört bra här, och det känns verkligen som ett hem. Vi "passar" här i Sydafrika på nått sätt... man kanske inte är så "svensk" som man trott...? Eller så kanske man bara helt enkelt är ganska flexibel??

"Vad är det som är så himla bra då?", tänker ni. "Utom det jäkla klimatet som vi hört oss trötta på..."
För min del så tror jag det absolut bästa är folks inställning och lugn! Människor här stressar inte... de blir inte sura om man vill backa på en enkelriktad gata, eller om man stoppar upp trafiken för att man försöker fickparkera. Ingen tutar om man gör nått fel i trafiken, och folk är vänliga här. Faktiskt!
Alla hälsar när man är ute och går (och då snackar vi om en storstad på nära 5 miljoner pers.!)... Står man i kö i en butik så börjar folk gärna prata med en... Och det är inte en kommentar eller två. Nix, gärna en hel konversation =) Och det är himla kul, tycker jag!
De som jobbar i butiker kommer ihåg en, och de är servicevänliga som in i tusen... Man brukar säga att det är folket som gör landet; och här är det verkligen så!
Och det bästa av allt är att det smittar av sig! Vi kommer utan konkurrens vara de lugnaste svenskarna i Uppsala under julen... utan tvekan!
Så Sydafrika kommer definitivt alltid ha en speciell plats i våra hjärtan!
Durban forever! =)
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!