02 februari 2010

Ta 2 betala för 3..?

En sak som stör mej, och Dave, här i SA är att folk verkar inte fatta vitsen med att köpa storpack. I Sverige köper man ju storpack för att det är billigare, och man tjänar på det! Här är det alltid så att det blir billigare att tex köpa två halv-liters packet än ett 1 kilos... Så är det jämt... utan undantag!! Vad hände i huvudet på de som satte priset??
Ibland, i bara farten greppar man ett storpack... för man tror att det är billigare än att köpa två små... (av vad det än kan vara... mat, schampo, godis...) men alltid kommer man på sig själv och kollar priset, och byter till två små-förp. :/
Inte för att det handlar om en massa pengar, men ni vet väl "många bäckar små"..? =)
Och visst kan jag ta två små... men det är störande!

3 kommentarer:

  1. Hej, mycket störande. Har också noterat detta fenomen
    Lena

    SvaraRadera
  2. Ojdå, det har jag inte ens noterat. Jag är så förvirrad ändå när jag går och handlar i dessa gigantiska butiker, det tar mig minst 2 timmar att gå igenom och då har jag nästan ändå aldrig fått med allt på listan. Men vagnen är fylld med saker ändå. Vi har kommit på att man ska gå gångarna upp och ner istället för att kolla på sin skrivna lista. Hemma tar vi varvet runt i butiken. Inte nog med det, sedan hittar man ändå aldrig vissa grejer och måste kompletteringshandla på två till tre andra butiker som har ett annat sortiment. Veckohandla tar mig nästan en hel dag!
    Kram/ Jennie

    SvaraRadera
  3. Hahaha... ja, Jennie. Det tog mej att bra tag innan jag lärde mej hitta i butikerna här... de är rätt konstigt planerat ibland. =) Och jag gör som dej; åker runt till Pn´P, Checkers, Woolworths och Spar innan man har fått tag i allt man har på listan! En heldag-jobb! =)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!