20 november 2010

Tryggt att resa/bila i Sydafrika?

Jag fick en fråga/kommentar om det är tryggt att resa i Sydafrika på egen hand. Med bil, alltså.
Förstår att många svenskar som har planerat en resa hit är lite oroliga efter mordet på svenskan.
MIN personliga uppfattning är att det är relativt "normal-tryggt" i större delarna av Sydafrika. Durban känns inte mycke värre än tex Stockholm.
Därimot har jag fått veta genom svenskar boendes i Johannesburg och Pretoria, att de upplever det som otryggare där än i Sverige.

Som turist kan man ABSOLUT bila i Sydafrika! Vägnäten är utmärkta! I princip alla större vägar är bättre än de i Sverige. (Om de inte gör vägarbeten på nån sträcka... det är plågsamt att köra där då... mest för att det tar låååång tid extra).
Men man ska så klart vara "street smart" eller som jag brukar säga; ha "common sence". Lås bildörrarna, stanna inte om nån står längs vägkanten och vill ha hjälp/liftar, gå inte ur bilen om området inte ser säkert ut, läs guideböcker innan resan, köp en karta, fråga lokalbefolkningen (typ de på ens hotell/B&B) om råd och hjälp om man undrar något.
Helt enkelt; bete sig som man skulle göra i vilket land som helst man semestrar i... vare sig det är i Spanien eller i Sydafrika.

Är man ändå orolig, och vill känna sig extra trygg kan man kontakta tex Minna, www.sydafrikaexperten.se , hon hjälper mer än gärna till med att lägga upp en trygg resplan åt en!

3 kommentarer:

  1. Hej Lindah, bra talat.
    Svenskarna kan ju också boka in sig på mitt Bed and Breakfast www.likehome.co.za jag har haft många svenskar här genom åren och det är alltid lika roligt.Har en svensk familj som kommer att bo här i 3 månader snart. Han ska jobba här, läkare.
    När ska Lindah och Dave ut och köra upp till Upper Highway för att hälsa på mig undrar jag...
    Kram Lena

    SvaraRadera
  2. Hej Lena!
    Vi måste verkligen komma och se ditt B&B snart! Var ju jättelänge sen vi sågs!
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Det som inträffat är naturligtvis en fruktasnvärd tragedi. Man måste förstås altid vara medveten om att man utsätter sig för en viss ökad risk när man är på resande fot, efftersom man rör sig i nya miljöer, kan ha svårare att bedöma situationer än hemma osv. Men jag tror att om man läser på ordentligt om platser man ska till och vidtar vissa försiktighetsåtgärder klarar man sig långt. Sedan kan man självklart ändå ha otur och råka illa ut, men det är omöjligt att skydda sig mot allt. Vi har rest en hel del i länder som folk ibland tror är skitfarliga (t.ex. Ryssland, Ukraina, Polen, Tanzania) utan att uppleva några större bekymmer.

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!