01 november 2010

Jag bryr mej inte!

Ärligt talat så bryr jag mej inte om hur det här inlägget får mej att verka; grinig, bortskämd och otacksam kanske...? Men jag måste säga det ändå; våran maid är helt värdelös!!
Vi hade en jättebra när vi flyttade hit, men hon är sjuk mycket, och senaste veckorna har vi haft en annan tjej. Och hon är faktiskt så hopplös att man blir tokig!!
Man kan tycka att det borde vara skönt, lyxigt och bekvämt att ha en städerska... men inte alla gånger... För att den lyxiga känslan ska infinna sig så måste man ha en maid som kan städa, och helst också kan engelska.
Våran kan varken städa, engelska eller tänka (verkar det som)...

Vi har bestämt att ge henne en chans till innan vi pratar med våran hyresvärdinna om det här... för som det är nu så städar jag hellre själv. För efter att ha känt sig lite obekväm i en dryg timme (det känns fortfarande inte helt okej att "se på" medans nån annan städar, och det gör även att man måste planera dagen lite runt städerskan...) så måste jag ändå städa idag... Då kan jag lika gärna vara utan den obekväma känslan och städa allt själv.

Som jag sa; jag är helt medveten om att många kommer tycka man är sjukt bortskämd, men jag tror att alla svenskar här i SA med maid vet exakt hur jag menar! =)

5 kommentarer:

  1. Ne då det är ju bara det att ni vill ha vad ni betalar för! Här i Grekland är det inte så konstigt att ha strykerska även ibland ha en städerska som kommer emellanåt och hjälper till.
    Men betalar man för en tjänst vill man ju ha den utförd, inte konstigare än de!

    SvaraRadera
  2. JAG vet PRECIS vad du menar! Och en städerskas jobb är ju också ett jobb eller hur?! Sköter man sig inte så.....På vilket annan arbetsplats kan vara utan att få en tillsägelse eller t.o.m. bli kickad om man inte gör sitt jobb.
    Och det är SKITJOBBIGT att ha någon i huset som stör och inte gör vad hon/han ska. Vi hade ju vår maid 3 ggr i veckan förut, men det var för mycket. Hon var bara i vägen och städade sönder huset. Nu har vi henne 2 ggr i veckan och det funkar JÄTTE bra!
    Stå på dig! Och du, det är ju inte du som har anställt henne heller.
    Kram från Cape Town

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag förstår precis vad du menar. Vår maid är ganska slarvig, och jag har inte lust att hela tiden behöva tillrättavisa henne.

    SvaraRadera
  4. Din Maid ska talar engelska?När jag som Sydafrikan kom till Sverige blir jag tillsagt att lära mig svenska, inte bara att talar svenska men även att talar som en svensk!!!Jag skulle anpassa mig och blir svensk, glömma min egen kultur och vara mer svensk en svenskar!Tydligen gäller det bara när invandrare kommer till sverige, som svensk ska du självklart inte anpassa dig till en anna kultur men kräva att de anpassa sig till dig?!?!?

    SvaraRadera
  5. Till "anonym"; Jag skrev att man vill att ens maid HELST ska kunna engelska, men absolut att hon ska kunna STÄDA. Det JOBB som hon är anställd för att göra!! Vill man jobba åt folk som inte kan SITT språk, så får man lära sig sin arbetsgivares språk! JAG kräver inte att NÅN ska lära sig svenska här i Sydafrika! Jag firar de Sydafrikanska traditionerna, OCH de svenska. Vi ANPASSAR oss till Sydafrika, och FÖLJER de lagar och regler här i landet!

    Jag vet inget annat land än Sverige som BYGGER KYRKOR och MOSKEÈR för SKATTEPENGAR för att invadrare ska kunna utföra SIN religion! Som GER BIDRAG till invandrare utan jobb, som GER SPRÅKKURSER GRATIS till invandrare, och försöker hjälpa dem komma in i det svenska samhället OM DE VILL: Vill man JOBBA i Sverige, så är det självklart SVENSKA som gäller. Vill man JOBBA i Spanien, så är det SPANSKA som gäller... vad är problemet med det?? Man väljer själv vilket land man flyttar till.

    Sydafrika har inte GETT MEJ EN ENDASTE KRONA... därimot SPENDERAR vi en MASSA pengar här... Vad har SVERIGE gett DEJ??
    Och att lämna anonyma kommentarer är rent ut sagt barnsligt och fegt!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!