05 november 2009

Vilken morgon vi hade...

Imorse väcktes jag av ett himla liv ute i köket... Det visade sig vara Pixie som hade fångat en fågelunge, och släpat med sig den in... en som fortfarande levde i hög grad... den pep och skrek och kämpade för att bli fri.

Dave tog ifrån Pixie fågeln, låste in Pixan och bar ut fågeln till en buske i trädgården (den kunde inte flyga)... Ca; 30 sekunder efter att vi har släppt ut Pixie, så hade hon hittat fågelungen igen... *suck* Så vi fick hålla Pixan inlåst ett bra tag, medans vi gömde fågelungen på andra sidan muren i trädgården... Och efter det har den fått vara ifred... Jag hoppas bara att dens föräldrar hittar den igen, och att den klara sig.

En stund efter det ligger vi i sängen och pratar, och båda vi ligger och kollar ut genom fönstret... på en stor, hög mur där det växer nån form av buske/murgröna... och mitt bland allt det gröna ser vi samtidigt att det är nått som rör sig... en ORM! Aggghhh! Dave (som är sjukligt fixerad vid ormar och har tjatat sen vi kom hit att han vill se nån orm... jag vet... mysko önskan!), slängde sig iväg och hämtade både kameran och videokameran för att kunna ta bild på den och sen leta i sin ormbok efter vilken sort det var...



Den var typ 50-60 cm lång, smal (typ som ett pekfinger), illgrön och med nått svart mönster på ryggen... *usch* Och riktigt vidrig, faktiskt..! Han hittar den i sin bok, och det visar sig vara en "Spotted Bush Snake", som tack och lov är helt ofarlig och äter gecko-ödlor (som oxå bor bland murgrönan). Två minuter senare ser vi YTTERLIGARE en likadan grön orm på muren... alltså bor det åtminstone två (snusk-)ormar på våran mur... Den mur som jag otaliga gånger har stått tätt intill och hållt mej i grenarna där för att försöka nå Pixie högst upp på muren... Jag ryser bara jag tänker på att jag typ kan ha hållit handen precis brevid en orm!!



Märkligt bara att vi inte har upptäckt de här ormarna tidigare... vi har trots allt bott här 15 månader nu... Snacka om ouppmärksam... =)

Resten av dagen har spenderats i solstolen... 28 grader i skuggan och superhärligt väder och såååå underbart skönt att sola! Det blåste lite första timmarna, så det var extra skönt (men blev mitt "fall")... men sista timmen blev det vaaaarmt. Och när jag väl "gav upp" och tog mej till skugga, så var det för sent... min stackars hud stramar och det känns inte alls bra... =( Där fick man för att man överdriver solandet (men det är ju det bästa som finns!). Som tur är så är jag redan brun, så jag brände mej inte... men det blev helt klart för mycket av det goda idag. =) Men jag kunde inte stå emot! Och jag hann läsa ut min bok idag oxå, så nu blir det en Leif GW Persson -bok som väntar. =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!