31 maj 2009

Söndag=Morsdag!

Idag har vi tillbringat dagen på stranden... Nu går det höga vågor, som är perfekt för surfing. Så Dave ville ner och surfa lite. Jag vågade mej inte ut i vågor som är 1,5-2 meter höga, så jag nöjde mej med att ligga på stranden och sola och läsa skvallertidningar. =)
Sen åkte vi hem och la oss vid poolen nån timme... Härligt!

Idag är det ju Morsdag hemma i Sverige (här firas det den 10:e Maj), och jag hittade en text som är skriven 1920 (se nedan). Det är hur man ska fira Morsdag... och som den duktiga dottern som jag är så har jag följt instruktionerna till punkt och pricka. =) D.v.s att "frånvarande barn" (mysko att vara ett frånvarande barn... hahaha... men jag var ju faktiskt även lite frånvarande när jag var hemma... i sinnet...hahaha)... ska skicka ett kort som särskilts gjorts för Morsdag. Vilket jag gjorde.
Och eftersom jag omöjligt kan vålla min lilla mamma "sorg, suckar, bekymmer eller svårigheter", så behöver jag inte be min mamma om förlåtelse. Hahaha! Kanske en liten ursäkt är på sin plats för att vi flyttat 1000 mil bort...!
Men jag önskar min lilla mamma en trevlig dag och jag skickar en massa kramar till henne!!
-Kram, kram mamma! Saknar dej! Nu är det bara runt en sisådär 190 dagar tills vi ses! =)


Text från 1920
Anvisningar till firande av Mors dag:
Svenska flaggan hissas från hemmets flaggstång.
Mor hälsas om morgonen med sång av barnen.
Hon bjudes före uppstigandet på gott kaffe och bröd, berett av barnen. Hon hedras med blommor och en liten gåva.
Henne beredes, så långt det är möjligt, vila och frihet från allt hushållsarbete under den dagen. Barnen bädda, sopa, laga mat och diska.
Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hålles en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp utantill, och hjärtats tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft. Barnen utbedja sig Mors förlåtelse för ohörsamhet och bristande tacksamhet, för allt som vållat Mor sorg, suckar, bekymmer och svårigheter.
Frånvarande barn hälsa Mor med brev eller telegram eller vykort, som särskilt gjorts och tillhandahålles för Mors dag.
ur broschyren "Anvisningar till firande av Mors dag" 1920, återgiven i Skånska Dagbladet 2008-05-25.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!