11 mars 2010

Billigare att hyra än att köpa...

I Sverige så är ju en stor anledning till att köpa hus och lägenhet att det blir billigare boende... och man tjänar pengar när man säljer...
Här skulle jag faktiskt inte välja att köpa... och den enda anledningen är att man skulle inte tjäna på det!
Räntorna ligger nu på runt 10,5% på lån, och det är tydligen lägst på flera år..! Våra hyresvärdar ska nu sälja... för 3,2 mille. Räntekostnader på det skulle bli ca, 28.000 kr i månaden!! Deras hus skulle man kunna få hyra för runt 15.000 kr i månaden... alltså nästan halva summan mot om man köper. (kanske t.o.m lite billigare hyra...)
Även om man om 10 år säljer med en vinst, så "äter" ju räntekostnaderna upp vinsten...

Märkligt att så många trots det vill köpa hus!
Jag är för att hyra! =)

3 kommentarer:

  1. Hej, vad roligt det var att hitta din blogg.
    Jag och en kompis funderar på att åka iväg någonstans och har funderat på sydafrika och just Durban. Skulle vara roligt att få se lite mer bilder här på din blogg! Och så tänkte jag kolla om du ville svara på lite frågor? typ hur det är med priser, väder i april/maj och så? :) Tack på förhand.

    SvaraRadera
  2. Jag svarar gärna på era frågor! Maila mej på lyxhustrusydafrika@gmail.com
    Om ni kommer till SA så kommer ni definitivt inte att bli besvikna! Det är ett underbart land!!

    SvaraRadera
  3. GLÖM min första kommentar! Den mailadressen sabbade min blogg lite... så jag har en ny; lyxhustru.sydafrika@post.com

    Maila gärna era frågor!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!