26 januari 2010

Den svenska avundsjukan!

En kompis till mej bloggade för nån dag sen om den svenska avundsjukan. Och jag kan inte annat än att hålla med henne. Det är så jäkla SYND att så många svenskar är så otroligt avundsjuka! Och de som är så sjukt avis verkar heller inte tycka att det är nått konstigt med det, eller i många fall; inte ens inse att de faktiskt är så avundsjuka att det är ett problem!

Det är ju ingen "vanlig" avundsjuka vi snackar om... utan den typen som gör folk elaka, missunsamma, giriga och småsinta.

Ett exempel på detta är när man kollar runt på folks bloggar och deras kommentarer på inlägg.... hjälp vad med bittra, avundsjuka människor det finns... som orkar lägga ner energi på att skriva elaka/taskiga/onödiga kommentarer på folks bloggar. Folk de antagligen inte ens känner... Riktigt pinsamt!

Jag tror vissa får utstå mer avundsjuka från andra människor oftare än andra här i livet... men det är väl bara att gratulera för det innebär ju bara att man har nått som andra också vill ha.

Tyvärr verkar den svenska jantelagen och "tro inte att du är nått", sitta djupt rotade i många svenskar. Trist, tycker jag. Men glädjer mej ännu mer åt att vi bor här, och jag slipper konfronteras med denna eviga missunsamhet dagligen...!

1 kommentar:

  1. Helt rätt! Ja jag har också fått mig en rejäl släng av avundsjuka människor i min närhet. Bläää!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!