20 januari 2010

Bortskämda Svenskar!

Japp, detta blogginlägg lär reta en hel del människor. Men jag bryr mej faktiskt inte. I min blogg skriver jag mina tankar och åsikter...! Inlägget kanske även kan få nån att inse hur bra vi i Sverige faktiskt har det, och att inte gnälla för småsaker, utan vara nöjd med det vi har... vilket gör hela inlägget värt att skriva.

Jag får höra lite då och då klagomål från svenska kompisar/släktingar/bekanta... det kan tex vara att det är så svårt att få ut pengar för sjukskrivningar (långtids sjukskrivningar). Jag vet inte riktigt... men enligt mej är väl inte det så jäkla konstigt! Svenskar sjukskriver sig ju himla mycket..! (Jodå, jag räknar in mej själv bland dem oxå, var inte oroliga...) Vi vill inte jobba om det är minsta lilla fel på oss... Och är man arbetslös så vill man minsann inte ta de jobb som finns. Inte ens tillfälligt. Man ska minsann ha ett kul, välbetalt jobb, som man trivs med. Punkt slut!

Då är det väl inte så jäkla konstigt att pengarna inte räcker till!?!

ALLA kan ju inte vara sjukskrivna/arbetslösa... NÅN måste ju jobba och dra in pengarna till de som är sjuka. Och vem drabbas? Inte bara de som fejk-sjukskriver sig i alla fall... utan även de stackare som faktiskt ÄR sjuka och inte KAN jobba!

Som kontrast kan jag berätta lite om hur det är här i SA. Alltid piggar det upp nån... och jag hoppas alla svenskar som klagar/tycker synd om sig själva kan se hur bra vi faktiskt har det i Sverige! Om man skulle bli långtidssjuk i Sydafrika... låt oss säga 4-5 månaders sjukskrivning. Då kan du, i de flesta fall, glömma att du har ett jobb att gå tillbaka till. Du får helt enkelt sparken! Om jag inte minns fel så har du rätt till 20 dagars sjukskrivning på 2 år!! Och de dagarna får du inte ett öre för när du är hemma... och om du är sjuk utöver det så kommer det bli problem att få ha jobbet kvar. (Och tro inte att skatten är himla låg, så det är därför det är som det är... för det skiljer inte så jättemycket från Sverige.)

Arbetslösheten är hög även här... men här VILL folk arbeta! Sen spelar det ingen roll om det är för 100 kr/dag, eller om det är som hushållerska, tanka folks bilar eller vad det än är. Och arbetsmoralen är förvånansvärt hög, tycker jag. Trots dåliga löner, trista jobb, och hårda livsvillkor!

Tror svenskar kan lära sig mycket av att se på andra länder. För det är bara att inse; Vi svenskar är BORTSKÄMDA! När vi istället skulle kunna vara hur nöjda som helst, så klagar vi helst!

Fram för fler positiva, glada och nöjda svenskar! =)

7 kommentarer:

  1. Jag bara undrar av ren nyfikenhet vad ni livnär er på? Pojkvännen pluggar och du jobbar inte!?

    SvaraRadera
  2. Hej Anonym!
    Vi har jobbat hårt och sparat pengar en lång tid för att min sambo ska kunna gå den här utbildningen, och för att vi ska kunna leva här utan inkomst under den tiden.
    Alltså; vi lever på sparade pengar! =)
    Mvh
    Lindah alias Lyxhustru ;)

    SvaraRadera
  3. På dom bara Lindah! Jag håller med dig!

    SvaraRadera
  4. Jag håller med dig i det mesta, men det går lite långt här ibland också. Jag har haft medarbetare som kommit tillbaka 1-2 månader efter stroke och hjärtinfarkt för att de inte har råd att vara hemma och är oroliga att förlora jobbet. Eller medarbetare som tar penicilinsprutor vid första förkylningssymtom för att slippa bli sjuka. Och då jobbar jag ändå för ett svenskt företag, som har generösare sjukskrivningsregler.

    SvaraRadera
  5. Miriam; Absolut är det inte rätt så som det är här i SA! Jag menade mest på att svenskar över lag är himla bortskämda, och missar hur bra de egentligen har det!
    Jag tycker inte alls det är fel med sjukskrivningar, men jag tror därimot att det kanske används lite i överdrift i Sverige, och det får de som verkligen är sjuka lida för, som det blivit i Sverige idag.

    SvaraRadera
  6. Du har ju en poäng där! Att vi har det så bra i Sverige idag beror ju på att folk faktiskt HAR jobbat hårt med sina företag och betalat in en massa skattepengar... om alla bara ska ligga i soffan sen så tar ju pengarna slut... enkel hushållsekonomi! Det kommer att gå utför för Sverige... men svenskarna kommer inte att fatta förrän det är för sent...

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!