06 maj 2011

Protea-blomma!

Den här superfina blomman fick jag utav Anna igår! En "Protea", som är Sydafrikas nationalblomma. Det fick mej att fundera på om Sverige har en landsblomma..? Att varje landskap har en, det vet jag... men en för landet? Nån som vet?

Protean finns i 81 (!) olika sorter, ska tydligen hålla i flera veckor som snittblomma och kan även torkas. :) Tydligen är de även svåra att ta död på (inte för att nån vill det...) där de växer vilt, för deras rotsystem överlever gräsbränder.
I Sydafrika finns det bl.a en hotellkedja som heter "Protea" och även så kallas tydligen det nationella cricket-teamet för "proteas" (enligt wikipedia... jag har ingen som helst annan grund för det påståendet. Hotellen vet jag däremot att det stämmer.)

Min fina Protea

Jag älskar blommor, men köper tyvärr hem väldigt sällan själv

1 kommentar:

  1. http://www.linnaeus.uu.se/online/fraga/djur_75.html

    Jag gillar Finlands nationalblomma som är min favoritblomma (liljekonvalj) :)

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!