17 maj 2011

Jag klagar inte... men ändå...

Idag har våran ena städerska varit här. Jag har skrivit om det här förr, men vissa av er kanske är nya läsare på bloggen, så jag förklarar lite kortfattat.

I Sydafrika har alla -och då menar jag verkligen ALLA- städerska och trädgårdsmästare. Många har hjälp varje dag, men vanligt är oxå att man kanske har städerska 1-2 ggr/vecka. Inte för att det behövs, för jag känner nästan ingen fru som jobbar här... utan för att det anses som en god gärning (vilket det är). Fattigdom är ett stort problem i SA och även om de som städar/fixar trädgården får ruskigt dåligt betalat, är det ändå en stor hjälp för dem, och en otroligt viktigt inkomst.
Ingen är såklart utbildad, utan man lär upp dem i princip själva. Eller -som det oftast går till- personen städar/fixar tomten efter eget tycke och smak.

Nu till saken; jag är svensk och pedant. Jag gillar att ha det riktigt rent och städat omkring mej (ingen kunde nog ha gissat att jag skulle bli så, om man kände mej när jag var tonåring), dessutom har alla saker sin egna plats.
Jag gillar inte att ha en städerska, för det känns som att jag mest är i vägen, och det är bökigt. Man får nämligen städa innan hon kommer... så att ingen slängs, antas vara till städerskan så hon tar med det eller råkar dammsugas upp.
Våran städerska ingår i vår hyra, och vi har försökt "bli av med" den tjänsten, utan att lyckas. Vår hyres-värdinna kan liksom inte förstå att vi hellre städar själva... hon tror bara att vi är missnöjda med själva städningen och försöker få fram vad som är fel.

Nu har vi gett upp försöken att slippa städerskan (som kommer 2ggr/v, men vi har två olika), utan övergått till plan B. Vi låter henne helt enkelt göra mindre och mindre, för att minska tiden hon är hos oss. Nu tex behöver hon inte ens gå in i badrummet längre. Det enda hon gör är att bädda nytt i sängen, byta handdukar, slänga soppåsar, dammsuga ett rum, våt-torka golvet i ett rum+ på altanen ute.
Det skulle ta mej typ 30 min att göra det själv... om jag var väldigt noggrann. För vår städerska tar det lite drygt 2 timmar! Alltså samma tid som innan, då hon gjorde mycket mer... Vad hände?? Går hon saktare??

Alltså jag klagar inte... men ändå... - det är fasiken inte värt att känna sig i vägen i 2 timmar för den insats hon gör. Men jag får erkänna mej besegrad, och helt enkelt hjälpa henne mera, så hon blir klar snabbare! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!