21 april 2011

Inga påsk-kärringar i sikte...

Idag har jag -förutom fikat med Jossan och Maria plus shoppat skor- handlat det sista inför påskhelgen. Inte det lättaste att få ihop allt man behöver till den svenska påskmaten måste jag säga... Vet inte hur många olika butiker jag varit på för att hitta allt. Svårast i år var; dill (hittade till slut frystorkat) och ansjovis. Ansjovis brukar det finns några burkar av året om på vår ena matbutik... men nu var alla slut. Jag gissar att Anna har varit och shoppat upp alla... hon ska nämligen göra Jansons frestelse till den svenska påsklunchen vi ska ha imorrn. :)



När jag är ute och handlar brukar oftast en utav tre grejer hända mej.
Vanligast är att den i kassan blir överförtjust när de ser mitt svenska betalkort, med en bild på mej och Dave på (se nedan). De skickar glatt runt kortet till de 10-12 närmaste i personalen som också vill se.
Lite halvjobbigt i början när alla även stirrar på mej för att se att det verkligen är jag på kortet... Nu har jag vant mej, eftersom det händer ca 90% av alla gånger jag använder kortet.
Det händer även relativt ofta att den i kassan frågar "om det inte gjorde ont?".
Jag blir lite lätt frågande varje gång, innan jag inser att de frågar om min piercing. Eftersom jag haft den i 10 år nu (hjälp vad tiden går fort!) så glömmer jag bort att den finns, och blir ett frågetecken i typ 20 sekunder innan jag fattar vad de frågar om.
Oftast vill de även se baksidan på piercingen (läs; insidan av munnen!), och det är bara att göra dem till viljes och hoppas man inte har nån bakom sig i kön...

Tredje grejen som ofta händer är att den som packar kassarna (sånt trist behöver man inte göra själv här) vänder och vrider på hälften av prylarna man köpt. Läsa på etiketter på de köpta produkterna innan de packas ned anses också vara helt okej beteende. Dessutom får jag ofta frågor vad jag ska ha produkten till//om jag har katt//hur gammal min katt är. :)

Nu ska jag fixa naglarna inför morgondagen då vi kickstartar påsken med en härlig påsklunch med en drös svenskar (och en och annan sydafrikan). Ser fram emot det!

1 kommentar:

  1. Men vad är det för U-land du bor i?! ;)
    Här, i Kapstaden, får man tag i både dill och anjovis plätt lätt! Dill fick jag tag på på Pick-n-Pay både innan Jul och nu innan Påsk. Vilket är tur för annars blir nog inte den hemgravade laxen inte så god. Men annars finns det inte dill. Anjovis finns alltid faktiskt. Värre är det med sill, så det hoppar vi över på vår Påskbuffet i morgon.
    Ha det så trevligt!
    Kram

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!