27 april 2011

Freedom day!

Idag är det public holiday (röd dag) i Sydafrika, och många är lediga från sina jobb... det finns oftast en eller ett par public holidays här per månad. Idag är det Freedom Day, och det är en utav de få röda dagar som faktiskt "firas" och som folk vet varför den finns.
Idag för 17 år sen (27 april 1994) hölls det första demokratiska valet här i Sydafrika, och då alla fick rösta. Både svarta och vita.

Jag lyssnade på större delen utav president Jacob Zuma's tal (på tv), och det var nog menat att skulle vara positivt och upplyftande -antar jag- men jag kände mej rätt deppig efter att ha hört det.
Han jämförde bl.a statistik från 1994 med statistik från nu.
Vet inte om jag tycker att det är så mycket att skryta över att 93% av alla hushåll i Sydafrika har tillgång till rent vatten, och att 84% har tillgång till el..?

Det innebär att (i runda slängar) runt 3 miljoner människor inte har tillgång till rent vatten!!
Fruktansvärt -är min åsikt- och inget jag skulle ta upp i ett tal för att peppa folket... även om det är bättre nu än vad det var 1994, så är det ändå inte okej, enligt mej.
Med ens känns mina egna problem minst sagt futtiga...

1 kommentar:

  1. Du har verkligen rätt. Att rent vatten inte är en tillgång för alla är förstås fruktansvärt. Och visst får man perspektiv på sina egna "problem"... Härligt i alla fall att folk firar!

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!