01 december 2009

Kommer grisen att ta mej??


Det här med svininfluensan får mej att vela som aldrig förr... Först tänkte jag absolut ta vaccin, för jag är för alla former av vaccin som går att tas. Men sen ville jag absolut inte ta det, eftersom jag är inte helt road av att leka försökskanin.

Men sen verkade ju väldigt många ta det, speciellt de som skulle ut och flyga och vara bland en massa folk. Och då tänkte jag igen att man kanske skulle ta det i alla fall... jag vill ju inte ligga sjuk hela våran Sverige-vistelse, liksom. Men sen fick jag höra att det tar 3 veckor för vaccinet att verka... och vi ska flyga om 1,5 vecka... blir vi smittade så är det ju stor risk att vi blir det under hemresan... eftersom vi kommer passera 4 st flygplatser som jag antar är fullproppade med folk från hela världen... Sen verkar det som att vaccinet ändå inte garanterar att man inte blir smittad... så varför då ta det?? Plus att det dessutom dör folk av vaccinet..? Är inte alls lockad att ta vaccin längre...

Alltså är jag nu tillbaka på att jag inte ska ta det... men jag kan inte låta bli att oroa mej för att jag ska få det...! Jag har inte varit sjuk en endaste dag sen vi flyttade hit... innebär det att jag har sämre immunförsvar nu??

*ångest*

Här i Sydafrika verkar inte folk ta det här med "svinet" så allvarligt, inte alls så som ni i Sverige gör. Trots att det är ca; 12 000 st smittade (siffror från oktober) av 45 miljoner invånare, och 91 dödsfall... Inte ens Svenska Ambassaden här i Sydafrika har uppdaterade siffror och info om svininfluensan. Senaste uppdateringen är gjord 31 juli... Ambassaden hänvisar till "Department of Health", och där är senaste inlägget från 4 Augusti... Inte viktigt, eller dåliga på att uppdatera bara??

Tillbaka till mitt problem; ta vaccin eller inte ta vaccin?? Hur gör ni?

9 kommentarer:

  1. Heeeej!
    Jag har bestämt mig för att inte ta vaccinet som jag känner nu i dagsläget.
    Måste bli tillräckligt övertygad först om varför jag ska ta det i sådant fall.
    Kramis

    SvaraRadera
  2. Ta inte sprutan, folk är överdrivet hysteriska.
    Jag känner inte en enda kotte som har varit sjuk.

    SvaraRadera
  3. Vi har tagit det hela familjen. Vill inte smitta ner andra och sen skulle jag aldrig kunna förlåta mig själv om det hände barnen något för att jag inte vaccinerade =)
    Kram Jessica
    linjez.blogg.se

    SvaraRadera
  4. Vaccinera dig! Tänk på dina med människor om inte annat. Vi vill ju att smittan ska stana upp och inte rusa vidare. I Sverige vaccinerar sig dom flesta men jag har hört om många som inte hunnit och blivit sjuka. Jätte sjuka. Några som blivit vaccinerade har blivit febriga 1 dygn efteråt och sedan inget mer. Jag skulle inte våga chansa om jag var du! Som sagt hur kul är det att ligga JÄTTE sjuk när ni änligen kommer hem till Sverige?
    Så tycker jag!
    Lycka till med packningen!

    SvaraRadera
  5. Hm... jag är inte helt övertygad om att det hjälper att ta vaccinet för att slippa bli sjuk under hemresan. För det första tar det ju 3 veckor innan det verkar, och för det andra är det ju ingen garanti för att man INTE blir sjuk ändå. :S
    Och Jessica; tänk om barnen får biverkningar om 1 år eller om 2 månader bara för att de FICK vaccin..?
    Jag vet inte... känner mej fortfarande velig... jag litar inte riktigt på saker som inte är testade, och som man inte sen kan stämma pga av felbehandling eller liknande...
    Jag avvaktar lite till, och läser vidare i ämnet...

    SvaraRadera
  6. det klart du ska vaccinera dig, förstår inte varför man inte gör det...sjukdomen i sig är värre än ev. biverkningar från vaccinet. Har folk i min närhet som har blivit jättesjuka av svininfluensan. Om någon ev. har dött av vaccinet så var det redan jättesjuka (t ex hjärtsjuka, cancer osv) människor. Jag har vaccinerat mig och blev lite febrig i ett dygn och fick ont i armen. Till mig sa de att det tog 1,5-2 veckor att uppnå immunitet...

    SvaraRadera
  7. Hade jag inte läst på alla info sidor från olika länder så skulle jag ha tagit vaccinet för länge sen. Det är ju inte biverkningarna som kommer direkt man är orolig för... utan vad som kan komma om 1 år, 5 år eller nästa gång man får en "vanlig" influensa. Det är ju faktiskt inte testat...

    Lustigt att de flesta verkar vara väldigt FÖR eller väldigt EMOT...

    SvaraRadera
  8. Precis, biverkningarna behöver inte visa sig direkt efter sprutan. Dom kan ju komma flera år senare.
    Vet inte om du har läst det Lindah, men det kom fram att WHO:s vaccinexperter har blivit mutade och en del av dom har nära anknytningar till diverse läkemedelsföretag.

    SvaraRadera
  9. Jag ska absolut inte ta det.
    1. Det är nygjort i panik och har inte testats.

    2. Köerna till vaccinet lär vara största smittokällan där det endast står riskgrupper med nersatt imunförsvar.

    3.Har aldrig haft vanlig influensa

    4.Det tar 3 v innan det verkar och innan alla ens skulle ha fått sitt jäkla vaccin så har det gått låååång tid och då har viruset iaf muterat så man blir sjuk iaf.



    Det verkar helt kasst helt enkelt. Nu när man är gravid så vågar jag inte riskera nått om det skulle hända nått med bebisen. Otäkt.
    Det räcker med att ha god hygien och undvika människor som verkar vara dunderförkylda

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, åsikt eller fundering!